مطالب علمی غذایی
آشنایی با درشت مغذی ها- ریز مغذیها و آنتی اکسیدانها

1395/9/28 يكشنبه

آشنایی با درشت مغذی ها- ریز مغذیها و آنتی اکسیدانها
هر غذای مفیدی که توسط انسان مصرف می شود، حاوی مقادیر مختلفی از مواد مغذی است. در بیشتر مقاله های علمی، متخصصان تاکید می کنند که ریزمغذی ها، درشت مغذی ها و آنتی اکسیدان ها از جمله مهم ترین ترکیباتی هستند که می توانند انرژی و نیاز اصلی بدن ما را به انواع مواد مغذی تامین کرده و ما را از بیماری های مختلف در امان دارند؛ اما شاید این سوال مطرح شود ریزمغذی ها، درشت مغذی ها، آنتی اکسیدان ها و مواد مضری چون رادیکال های آزاد چه هستند و چه نقشی در بدن ما ایفا می کنند.
درشت مغذی، شامل کربوهیدرات ها (قندها)، چربی ها و پروتئین هاست که به مجموعه آنها مواد انرژی زا گویند. این ترکیبات بخش عمده ای از غذای روزانه ما را به خود اختصاص می دهند. به عنوان مثال قسمت اعظم ماهی، مرغ و گوشت را مواد پروتئینی، برنج، نان و انواع شیرینی جات را مواد کربوهیدراتی و روغن ها و مغزها را چربی ها تشکیل می دهد. بنابراین مصرف بیش از حد آنها با ایجاد کالری مازاد منجر به اضافه وزن و عوارض ناشی از آن می شود.
اما در مقابل ریزمغذی، شامل ویتامین ها و املاح معدنی است، این ترکیبات در بدن ما نقش ساختاری، ترمیمی و کاتالیزوری دارند و در حد میلی گرم یا میکروگرم نیاز بدن را تامین کرده و با آن که نقش مهمی در سوخت وساز انرژی دارد، اما خود انرژی زا نیست و تاثیری در چاقی ندارد، ولی می تواند اشتهایمان را تحریک کند. بیشتر ریزمغذی ها، علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد، خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و برای بدن مفید است.
آنتی اکسیدان ها ترکیبات مفیدی است که در میوه ها، سبزی ها و غذاهای با منشأ حیوانی وجود دارد. این ترکیبات سلول های بدن را از آسیب ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند و با خاصیت ضدسرطانی قوی، از تکثیر تومورهای سلولی جلوگیری می کنند.

اما رادیکال های آزاد چه نوع ترکیباتی هستند؟
رادیکال های آزاد، مولکول های مضر و ناپایداری است که سلول های بدن را از بین می برد و باعث پیری زودرس آنها می شود.
آلودگی هوا، استعمال دخانیات، برخی اشعه ها، تماس طولانی مدت با نور خورشید، مواد شیمیایی، حلال ها، برخی داروها، افزودنی های شیمیایی موجود در غذاهای صنعتی، علف کش ها، آفت کش ها و برخی فعل و انفعالات شیمیایی موجود در بدن از جمله عوامل ایجادکننده رادیکال های مضر در بدن هستند.
این ترکیبات اگر توسط آنتی اکسیدان ها دفع نشوند، می توانند ما را به بیماری هایی چون انواع سرطان ها، بیماری های قلبی ـ عروقی، آسیب کبدی، پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید، بیماری های التهابی روده، ام اس، پارکینسون، سکته مغزی، عفونت های مزمن، آسیب های شدید عضلانی و... مبتلا سازند.
از آنجا که تولید رادیکال های آزاد در هر دقیقه از روز رخ می دهد و از بین بردن آنها بدون مصرف مواد آنتی اکسیدانی غیرممکن است، باید مصرف غذاها و میوه جاتی چون سبزیجات با برگ سبز تیره، سبزیجات نارنجی رنگ، انواع توت ها، آجیل ها، لوبیاها و مواد لبنی را در طول روز افزایش دهید.

فربیا آرمان نیا ( کارشناس نظارت بر فرآورده های طبیعی،سنتی و مکمل)