مطالب علمی غذایی
هشدارهای بهداشتی در خصوص مواد غذایی و اصلاح الگوی مصرف

1397/8/30 چهارشنبه

  • در هنگام خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده توجه داشته باشید که محصول دارای شماره پروانه بهداشتی ساخت یا شناسه نظارت کارگاهی ، و یا شناسه مشاغل خانگی باشد. همچنین دقت کافی به تاریخ تولید ، انقضا و هشدارهای موجود روی بسته‌بندی نمایید.
  • به شرایط نگهداری مواد غذایی که بر روی بسته‌بندی درج شده توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • در انتخاب موادغذایی بسته‌بندی شده به نشانگرهای رنگی مندرج بر روی بسته‌بندی دقت کافی داشته باشید و به کمک نشانگرهای رنگی محصولات دارای قند ، نمک ، چربی و اسیدهای چرب ترانس کمتری را انتخاب نمایید.
  • نشانگرهای رنگی تغذیه ای یک راهنما و دستیار مطمئن برای انتخاب مناسب برای ارتقاء سلامتی می‌باشد.
  • نشانگر رنگی تغذیه‌ای به عنوان یک متخصص تغذیه پیشنهادهایی را می دهد تا ما را در انتخاب آسان و سالم‌تر مواد غذایی بسته‌بندی شده کمک کند.
  • اصلاح الگوی مصرف با استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای به منظور حفظ و ارتقاء سلامت می باشد.
  • نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای کمک می کند تا زمانی که تصمیم به خرید یک محصول غذایی داریم در یک نگاه ارزیابی و انتخاب مناسبی داشته باشیم.
  • رنگ سبز در نشانگر به معنی " کم " می باشد و ما را به یک انتخاب مطمئن‌تر و سالم‌تر راهنمایی می‌کند.
  • رنگ نارنجی  در نشانگر به معنی " متوسط " می‌باشد و ما را به یک انتخاب نسبتاً خوب راهنمایی می‌کند اگر چه انتخاب محصول با رنگ سبز بهتر است.
  • رنگ قرمز در نشانگر به معنی مقادیر " زیاد " در ماده غذایی می‌باشد. باید دقت کرد با توجه به فعالیت فیزیکی و شرایط جسمانی ، کی و چه مقدار مصرف کنیم.  
  • از چربی‌ها و روغن‌ها به صورت محدود استفاده نمایید.
  • روغن‌های گیاهی غیر اشباع ( زیتون ، سویا ، آفتابگردان و ذرت ) را به جای چربی های حیوانی یا روغن دارای چربی‌های اشباع بالا ( روغن نارگیل ، روغن پالم ) انتخاب کنید.
  • مصرف محصولات گوشتی فرآوری شده مانند انواع سوسیس و کالباس و ... که چربی و نمک بالایی دارند را محدود نمایید.
  • از مصرف مواد غذایی که حاوی اسید چرب ترانس هستند اجتناب کنید.
  • در هنگام پخت و پز و آماده‌سازی مواد غذایی از مصرف روغن جامد خودداری نمایید .
  • با کمک افزودن چاشنی و انواع ادویه از استفاده بیش از اندازه نمک در هنگام تهیه و مصرف غذا اجتناب نمایید.
  • از مصرف مواد غذایی که حاوی نمک بالایی هست اجتناب کنید.
  • مصرف نوشیدنی های صنعتی حاوی میزان قند بالا ( نوشابه ها ، آب میوه‌های شیرین شده و ... ) را به کمترین مقدار ممکن کاهش دهید.
  • مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.   
  • در هنگام خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده محصولات دارای نشان ایمنی و سلامت را در اولویت انتخاب خود قرار دهید.
  • نشان ایمنی و سلامت بر روی برچسب محصولاتی درج می شود که علاوه بر سالم و ایمن بودن دارای یک یا چند خاصیت تغذیه‌ای مناسب و سلامت بخش مثل غنی شدن با املاح و ویتامین‌ها، کم بودن میزان چربی و نمک و نداشتن افزودنی‌های مصنوعی و شیمیایی  و .... باشند.