مطالب علمی غذایی
پیام های کلیدی جهت اصلاح الگوی تغذیه ای ، گامی مهم در راستای حفظ و ارتقاء سلامت

1398/7/25 پنجشنبه

تامین غذاهای ایمن و سلامت محور از برنامه های اساسی سازمان غذا و دارو است . این سازمان علاوه بر نظارت مستمر بر فرآیند تولید فرآورده های غذایی و آشامیدنی و کنترل این محصولات در سطح عرضه، با هدف کاهش مخاطرات مواد غذایی ،  برنامه کاهش کالری دریافتی از چربی و اسید های ترانس ، قندهای ساده (شکر ) وکاهش  نمک مصرفی و ارتقاء آگاهی مصرف کنندگان را در راستای سیاست های بخش سلامت در دستور کار قرار داده است .

1-مصرف بيش از حد روغن ها حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس علاوه بر ايجاد چاقي، خطرابتلا به بيمار يهاي قلبی - عروقي و برخي از انواع سرطا ن ها را افزايش می دهد .

 2-روغن هاي نیمه جامد و چربی های  جامد، حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند که سلامت  انسان را تهديد می كنند.

3- مهمترین منا بع غذایی حاوی  اسیدهای چرب ترانس کره گیاهی (مارگارین ) ، روغن های جامد و نیمه جامد و روغن قنادی می باشد .

4-جایگزینی 2 درصد انرژی حاصل از اسید های چرب ترانس (روغن جامد ) با اسید های چرب غیر اشباع هیدروژنه (روغن مایع ) ، می تواند تا بیش از 50 درصد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری را کاهش دهد .

5- روغن هاي خوراكي مايع نظیر (آفتابگردان ، کنجد ، زیتون  و ...) که اسید چرب ترانس کمتر از 5 در صد دارند برای پخت غذا)خورشت و برنج و سالاد( مناسب اند.

6- محدوده قابل قبول دریافت کربوهیدرات ها از 50 تا 65 درصد کل انرژی روزانه می باشد که بهتر است از کربوهیدرات های پیچیده فیبر دار (انواع نان ، برنج ، حبوبات ، ماکارونی ، سیب زمینی و سبزی ) و کمتر از 10 درصد آن از قند های ساده (شکر ) تامین گردد .

7-انواع سس ها ، قهوه های فوری ، ، نوشابه گازدار ، ماءالشعیر ، آب میوه های صنعتی ، شیر و ماست طعم دار ، کمپوت ها ، انواع بستنی ، انواع شیرینی و شکلات و دسرهای آماده حاوی مقادیر زیادی قند افزوده می باشند .

8- مصرف بی رویه مواد غذایی حاوی قند های ساده از عوامل اصلی پوسیدگی دندان ، اضافه وزن  و چاقی و عوارض آن نظیر افزایش فشار خون ، دیابت ) می باشد . برای پیشگیری از دیابت ، سازمان جهانی بهداشت ، توصیه می کند قند و شکر مصرفی روزانه 5 درصد انرژی مورد نیاز روزانه را تامین کند .

9-طبق توصیه های بهداشتی متوسط نیاز روزانه افراد سالم حدود 6-5 گرم (معادل یک قاشق چایخوری ) می باشد . در حالی که میزان مصرف نمک در کشور ما 2 تا 3 برابر این مقدار برآورد شده است . بر اساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت اگر 100گرم یک محصول غذایی بیشتر از 5/1 گرم نمک وجود داشته باشد پرنمک و اگر این مقدار کمتر از 3/0گرم باشد کم نمک تعریف می شود .

10- کاهش مصرف نمک موجب کاهش و کنترل فشار خون و سایر بیماری ها ی قلبی و عروق ، دیابت و پوکی استخوان و برخی از انواع سرطان ها می شود .

11- غذاهای کنسروی ، فرآورده های گوشتی و تنقلات شور مانند چیپس و پفک ، غذاهای آماده مصرف ، برخی سس ها  و ... از جمله غذاهای پر نمک می باشد .

6- یکی از راههای موثر برای مصرف مقدار مناسب قند های ساده (شکر ) ، چربی و اسید های چرب ترانس ، نمک  توجه به نشانگر های رنگی تغذیه ای بر روی برچسب فرآورده های غذایی و آشامیدنی است . رنگ سبز بیانگر مقدار اندک ، رنگ نارنجی بیانگر مقدار متوسط و رنگ قرمز بیانگر مقدار زیاد می باشد . توجه به نشانگر های تغذیه ای راهی برای انتخاب صحیح مواد غذایی است .