• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۵/۱۲/۰۱ 
  • کد خبر : ۴۵۷۱
دانستنی هایی درباره عطر و ادكلن(قسمت دوم)
 عطر درمانی (آروماتراپی) چیست؟
در واقع این روش درمانی جزو قدیمی ترین درمان هاست. گفته شده که به طور سنتی مصریان از روغن‌های خوشبو برای ماساژ و درمان بیماری‌های گوناگون نیز استفاده می‌‌کردند. در دوران شیوع طاعون بسیاری از افراد جهت جلوگیری از انتشار این بیماری روغن‌های معطر را می‌‌سوزاندند زیرا اعتقاد داشتند که بوی خوش، طاعون را ریشه کن می‌‌کند.

این روش از دو طریق عمل می کند :
روش مستقیم:
تحریک کننده های اعصاب بویایی در واقع بوهایی هستند که که می توانند از طریق دستگاه عصبی سبب تحریک شدن و در نتیجه فعال شدن غدد درون ریز شوند که این عمل باعث می شود که پیک های شیمیایی-عصبی مانند آذرنالین و ایندورفین و... که نقش زیادی در تنظیم تعادل بدن دارند ساخته شوند و در نتیجه تعادل در بدن ما ایجاد می شود و عدم تعادل ها از بین می رود
روش غیر مستقیم:
با استنشاق یک بو مرکز حافظه ی بویایی فرد فعال می شود . در این قسمت هر بو، همراه با حس ما نسبت به آن بو ذخیره شده (اغلب حالتی که اولین بار با احساس یک عطر به ما دست می دهد) . وجود چنین مرکزی در مغز سبب می شود که یک بو به نظر ما خوب و دیگری بد باشد.
بعد از فعال شدن این بخش و به دنبال آن، دستگاه لیمبیک پیک های شیمیایی آزاد می کند و شما احساسی را پیدا می کنید که اولین بار با تماس با این بو پیدا کرده بودید و در نتیجه ما احساس خوب و یا بد خواهیم داشت و اگر ما برای درمان از مواد معطری استفاده کنیم که حالتی خوب در بیمار ایجاد کند می تواند سبب درمان شود. به طور کلی این درمان روانشناسی و درمان فیزیکی را تواما دارد و با کمک به بدن و ذهن به درمان بیماران کمک می کند.
چگونه از این روش استفاده می شود؟
به این روش، بهبود با لذت نیز می توان گفت. زمان خاصی برای استفاده از این درمان بیان نشده و عطرهای مورد استفاده را میتوان به صورت اسپری در محیط زندگی فرد بیمار پخش کرد برای مثال چند عطر و موارد استفاده آن را معرفی می کنیم:
اسانس رز:
این اسانس یکی از اسانس هایی است که به سختی بدست می آید زیرا که به طور مثال 6 تن گلبرگ رز تنها 1 کیلوگرم اسانس یا روغن معطر می دهد. با الکل یا حلال ها، عصاره گیری می شود واین روش دو مزیت دارد یکی اینکه روش ارزانی است و دوما اینکه به بوی گلبرگ تازه نزدیک تر خواهد بود از بوی رز در روان درمانی ها استفاده می شود زیرا که حس هارمونی و امنیت در بدنمان ایجاد می کند و به ما کمک می کند تا به غرورمان مسلط شویم. انرژی دوست داشتن در فکر و فعالیت هایمان ایجاد می کند و در کل به قلب ما انرژی تازه می بخشد.
اسانس لیمو ترش:
این عطر از پوست لیمو ترش بدست می آید و سبب بهبود قدرت تمرکز در افراد و نیرو بخشیدن به فعالیت های ذهنی وتحریکات عصبی می شود. عطر لیمو ترش عطر قابل توصیه برای محیط های کار است زیرا که جو محیط کار را آرام می کند و باعث می شود که از اشتباهات انسانی پیشگیری شود همچنین خستگی ، تنبلی و استرس را از بین می برد و ایجاد ارتباط را در محیط کار آسان تر می کند مانند دیگر اعضای خانواده مرکبات، لیمو ترش در ضد عفونی کردن محیط قدرتمند است و در درمان کم خونی، اسهال، فشا رخون بالا، کلسترول بالا، رماتیسم، بی اشتهایی، سردرد ، خارش و آسم موثر است.
اسانس وانیل:
این اسانس از دانه های گیاهی که در ماداگاسکار و اندونزی رشد می کند گرفته می شود خاصیت درمانی برای پوست دارد به همین دلیل در ساخت وسایل آرایشی از آن استفاده می شود.
از نظرروانشناسی داروی ضد افسردگی است زیرا که با بوییدن عطرآن احساس آرامش در افراد ایجادمی شود.
همچنین از نظر فیزیکی نیز فوایدی را به همراه دارد که می تواناز آنها خاصیت ضد درد بودن را نام برد .
بررسی ها نشان می دهد، بوییدن رایحه درخت سدر، گل رز، یاسمن و چوب سندل برای رفع پرخاشگری و ستیزه جویی مناسب است.
چه عطری برای چه فصلی مناسب است؟
اصولا مردان تمایل دارند بوی عطر آنها از فاصله بسیار دور به مشام برسد به همین دلیل اکثر آقایان سعی می کنند عطر با رایحه تند استفاده کنند تا دوام عطر آنها افزایش یابد.
اما خوش بو بودن عطر به حجم اسانس به کار رفته بستگی دارد و دوام آن نیز به عوامل مختلفی از جمله رنگ پوست، چربی یا خشکی پوست، بستگی دارد.افرادی که پوست چربی دارند، بوی عطرشان نسبت به افرادی که پوستی خشک دارند، ماندگاری بیشتری دارد. پوست چرب و مرطوب باعث نگهداری و ماندگاری بوی عطر می شود. افرادی که پوست خشک دارند، بهتر است در صورت امکان، عطر خود را در طول روز تجدید کنند،اما در اینجا باید به این مسائل توجه داشت که عطر ها برای فصول و دما های مختلف با هم متفاوت هستند. عطر هایی که بوی خیلی قوی دارند، زمستانی هستند و عطر های دارای بوی ضعیف تر، تابستانی و دلیل اصلی این امر آن است که در زمستان به دلیل سرد تر بودن هوا تبخیر الکل عطر کمتر است و در تابستان به دلیل گرم بودن هوا تبخیر آن بیشتر است. به همین دلیل انتخاب درست عطر موجب می شود که شما بتوانید از یک عطر مناسب برخوردار شوید که هم از دوام و هم ماند گاری طولانی برخوردار است.
در میان رایحه ها بیش از هر چیز رایحه پرتقال، بهار نارنج، درخت کاج، چوب سندل و نعناع به دلیل خنک بودن، حس تازگی به به انسان منتقل می کنند و برای تابستان پیشنهاد می شود.
با اینکه بر روی شیشه عطر و ادوکلن ها هیچ اثری از نوع ترکیبات معطر آن دیده نمی شود، ولی شناسایی ویژگیهای روغنهای معطر کمک بزرگی به خرید عطر متناسب با سلیقه فرد می کند. به نظر می رسد این موضوع برای آنان که هنوز نمی دانند چه عطری مناسب دوستان و اطرافیانشان است، بسیار جالب باشد.
رز:  به طور کلی افرادی که این رایحه را می پسندند، بسیار عاشق پیشه بوده و از حس زنانگی بالایی برخوردارند.
زنبق : رایحه ای جادو کننده که نماد پاکدامنی و عفاف است. افرادی که رایحه زنبق را می پسندند، افرادی جرأتمند محسوب می شوند.
یاسمن:  بوی یاسمن مناسب افرادی است که از اعتماد به نفس بالا برخوردارند و البته بر عکس علاقه مندان به «رز» که بیشتر تمایل به احساسات زنانه را از خود نشان می دهند، دوستداران رایحه یاسمن تمایلات مردانه دارند و این را از نحوه آرایش مو، لباس پوشیدن و طرز گفتارشان می توان فهمید. حتم داشته باشید بیشتر آدمهای با اراده عطری با رایحه یاسمن را انتخاب می کنند.
میخک : بویی تند و تیز دارد؛ مثل ادویه
ریحان:  بوی گرم دارد و به یادآوری خاطرات کمک می کند و باعث هماهنگی بین روح و جسم می شود، به همین دلیل صلح و آرامش را به ارمغان می آورد.
چوب صندل:  رایحه شیرین دارد و مورد توجه آقایان بوده و باعث تعادل بین روح و جسم می شود و به کنترل هیجانات درونی نیز کمک می کند.
نعناع : بوی خنک و تر و تازه نعناع باعث جلای مغز می شود. بسیار پرطراوت برای آدمهای عصبی و گرمایی است. برای آدمهایی که حواس پرت هستند جزو بهترین داروهای «آروماتراپی» محسوب می شود.
ملیسای هندی : عطری بسیار خنک که رایحه لیمو نیز در آن استشمام می شود. به درمان اختلالات عصبی کمک می کند و از تنش و افسردگی می کاهد. ملیسای هندی عطری خنک در تابستان بویژه برای آنهایی است که رانندگی می کنند یا پشت میز می نشینند.
مشک : رایحه ای که بیشتر در ادوکلن ها یافت می شود و حس اعتماد به نفس را تقویت می کند.
کندر:  بویی گرم و شیرین دارد و نقش فراوانی در آرام سازی مغز ایفا می کند. کندر بهترین رایحه ای است که در زمان مراقبه و مدیتیشن پیشنهاد می شود.
چند نکته درباره خرید عطر
خرید «عطر» به دلیل هزینه نسبتاً سنگینی که در بردارد برای همه مقدور نیست در حالی که نوع ملایمتر و کم دوامتر آن با نامهای اسپری و ادوکلن به بهای ارزانتری به فروش می رسد.
استفاده از ادوکلن و اسپری برای روز، بویژه روزهای گرم بهتر است؛ زیرا عطر ملایمتری دارد. اسپری را از نوع عطری که انتخاب کرده اید، می توانید تهیه کنید؛ چون از هر نوع اسانس عطر، اسپری آن هم موجود است.
نکته ای که لازم به یادآوری است، اینکه عطر را نباید به دلیل گرانتر بودن یا مد روز بودن و یا تازگی نوع آن انتخاب کرد، چون عطر به هیچ یک از این مسائل ارتباطی ندارد و تنها چیزی که در انتخاب آن مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، نوع پوست شما می باشد؛ زیرا یک نوع عطر روی پوستهای مختلف، بوهای متفاوتی دارد.
بنابراین به جای اینکه ببینیم دیگران از چه عطرهایی استفاده می کنند و یا گرانترین و تازه ترین عطری که به بازار آمده، کدام است، بهتر است عطر را روی پوستمان آزمایش کنیم تا بتوانیم درباره آن داوری درستی داشته باشیم. برای آزمایش و انتخاب عطر، مقدار کمی از آن را روی مچ دست در ناحیه نبض بمالید، چند لحظه صبر کنید و سپس آن را ببویید، در آن زمان می توانید تصمیم بگیرید. اگر بوی عطر با پوستتان هماهنگ است، ولی می خواهید ملایمتر و یا ارزانتر باشد، اسانس، اسپری یا ادوکلن آن را تهیه و استفاده کنید.
انواع عطر
عطرهای سرد :
این قبیل عطرها معمولاً بوی تمیزی، جوانی، و انرژی می دهند. درون مایه رایحه این قبیل عطرها بوی اقیانوس ها را در ذهن زنده می کند. در اسم چنین عطرهایی اغلب نام "آب " ، "یخ " ، "باران " ، و یا "خنک " به کار می رود و معمولاً در شیشه های آبی تولید شده و جعبه های بسته بندی آنها نیز به رنگ آبی انتخاب می شوند. خانواده این قبیل عطرها بیشتر برای خانم های فعال و ورزش دوست پیشنهاد می شود.
عطرهای میوه ای
رایحه این نوع عطرها در لطافت و انرژی کمی شبیه به رایحه عطرهای خنک است با این تفاوت که قدری شیرینی نیز در آن احساس می شود. درون مایه اصلی این قبیل عطرها معمولاً دربردارنده رایحه مرکبات است مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت. البته برخی از انواع عطرهایی که در این گروه جای می گیرند بوی سیب، انگور، گیلاس، هلو، و تمشک می دهند. خانم هایی که این قبیل بوها را دوست دارند معمولاً خوش بین و خوش مشرب بوده، و به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.
عطرهای گلی
خیلی راحت می توانید بوی این قبیل عطرها را تشخیص دهید. بوی یک یا دو گل در آنها به راحتی قابل تشخیص است. درون مایه اصلی این نوع عطرها دربردارنده رایحه گل های مختلفی نظیر: رز، یاسمن، یاس، و مریم است. این قبیل عطرها مختص خانم های رمانتیک با روحیه زنانه است. اغلب خانم ها نسبت به این نوع عطرها علاقه خاصی دارند و می توان گفت که این گروه از جمله محبوب ترین عطرهای انتخابی توسط بانوان است.
عطرهای خوراکی
این قبیل عطرها بوی مواد غذایی می دهند. این گروه نسبت به گروه های دیگر قدمت کمتری دارد و تازه چند سال است که به بازار عرضه می شود. درون مایه اصلی بوی این عطرها، رایحه شکلات و وانیل را در بر دارد. این قبیل عطرها معمولاً برای خانم های خونگرم، مهربان و خانواده دوست پیشنهاد می شود.
عطرهای شرقی
این قبیل عطرها دارای رایحه ای گرم، تند و معطر هستند. درون مایه ی اصلی این عطرها بوی دارچین و عنبر می دهد. این قبیل عطرها معمولاً مورد انتخاب خانم هایی قرار می گیرند که در عین سادگی بسیار اصیل می باشند، فریبنده و جذاب هستند، تمایل به نمایش دادن خود دارند و بدشان نمی آید که مرکز توجه جمع قرار بگیرند.
عطرهای چوبی
این عطرها هم مانند عطرهای شرقی بوی تندی دارند اما قدری ملایم تر، دلپذیر تز و جاافتاده تر هستند. درون مایه بوی این عطرها رایحه چوب، خزه، صندل، سدر، و نعناع را در بر دارد. عطرهایی که در این گروه جای می گیرند می توانند اغلب هم مورد استفاده خانم ها قرار بگیرند و هم آقایون. خانم هایی که تمایل به استفاده از عطرهای با رایحه چوب دارند عموماً سرزنده، آزاد منش، و خاکی هستند.
عطرهای زمستانی
گاهی اوقات زمستان می تواند خشن و بی رحم باشد و به پوست شما آسیب وارد کرده و سلامت کلی بدنتان را با مشکل مواجه سازد. خوب می توانیم به راحتی و با استفاده از عطرهای مخصوص زمستان با رایحه های تر و تازه هم خودمان را خوشبو کنیم و هم کاری کنیم تا بدنمان احساس گرمای بیشتری کند. اسپری و عطرهای مختلفی را می توان در زمستان استفاده کرد اما بهتر است هر عطری را که انتخاب می کنید از زیر گروه عطرهای چوبی باشد و بوی درخت سرو در خود داشته باشد. بوی چوبی که در این نوع عطرها احساس می شود سبب می شود که گرمای بیشتری را احساس کنید و دمای بدن به طور نرمال بالاتر برود.
عطرهای گرم
این عطرها آنقدر خوشبو هستند که مطمئنم شما حاضرید مقدار زیادی هزینه کنید تا فقط چند قطره از این عطر را به شما بدهند.
نحوه تشخیص "عطر" اصل از تقلبی
نحوه تشخیص عطر اصل از تقلبی را بصورت تخصصی که حاصل تجربیات گذشته است بیان می داریم .
عطر تقلبی در کل دنیا مشکلی همه گیر است. مسئله ی عطرهای تقلبی، به غیر از مشکل تولید کنندگان یکی از مشکلات اصلی مصرف کنندگان نهایی نیز هست. اگر برای خرید عطر می روید احتمال خرید تقلبی آن بسیار بالاست. به کمک این چند راهنمایی ممکن است احتمال خرید عطری که اصل باشد بالا برود.
  • نخست آنکه هیچ فرمول خاص و ثابتی در رابطه با تشخیص عطر و ادکلن اصل از تقلبی از روی ظاهر وجود ندارد. لکن محصولات تولید داخل کشور باید دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت و محصولات وارداتی باید دارای برچسب کنترل اصالت فرآورده وزارت بهداشت باشند که از این طریق می توان محصولات اصل را تشخیص داد.
  • نکته ی دوم: باوری که به غلط در بین مردم جا افتاده این است که عطر اصل عطری است که ماندگاری بسیار بالایی دارد و حداقل یک یا دو روز روی بدن شما می ماند که متاسفانه اصلا چنین چیزی صحت ندارد.
 
همانگونه که  قبلا نیز اشاره شد عطرها به چند دسته تقسیم میشوند :
1)Eau de Cologne
 2)Eau de Toilette
 3)Eua de Perfume
4)Perfume
این دسته بندی به ترتیب درصد اسانس و ماندگاری میباشد، در این دسته بندی Perfume دارای بیشترین ماندگاری و درصد اسانس میباشد، نکته ی حائز اهمیت اینکه ماندگاری Perfume در حدود 5 الی 7 ساعت میباشد پس توقع اینکه یک عطر 1 یا 2 روز بر روی تن شما بماند بیهوده است و این مساله برای تشخیص عطر اصل از تقلبی روش مناسبی نیست.
در ضمن ماندگاری عطر یک امر کاملا نسبی است و به عوامل زیادی مثل جنس پوست شما، متابولیسم بدن شما ، رنگ پوست شما و... بستگی دارد.
عطرهای تقلبی به 3 دسته تقسیم می شوند:
دسته ی اول: 
شاید لفظ کپی برای این دسته مناسبتر باشد چون این عطرها کاملا قانونی و بهداشتی تولید میشوند، کمپانیهایی فرمول ساخت عطرهای معروف را خریداری نموده و آن را با هزینه ی بسیار کمتری تولید میکنند و به بازار عرضه مینمایند ، این عطرها کاملا قانونی تولید میشوند و بیشتر برای مصرف کشورهای جهان سوم و اشخاصی که قدرت خرید عطر ارجینال را ندارند روانه ی بازار میشوند. این دسته مشکلی ندارند چرا که اصولا این کمپانیها به دنبال تقلب نیستند و نام خود را هم بر روی جعبه و هم بر روی شیشه درج مینمایند و به راحتی قابل تشخیص میباشند.
دسته ی دوم: 
عطرهایی هستند که تقلبی میباشند ولی به راحتی قابل تشخیصند. با چند روش ساده تقلبی بودن این عطرها محرز میشود:
  • حروف درج شده بر روی شیشه و جعبه ی این عطرها معمولا برجسته نیست و با کمی دقت، تفاوت بین فونت ها قابل تشخیص است.
  • درب شیشه ی این عطرها کیفیت بسیار پایینی دارد و معمولا پلاستیکی میباشد و اگر ناخن خود را بر روی آن بکشید رنگ آن می ریزد.
  • شیشه این عطرها کیفیت و شفافیت عطر اصل را ندارند و اگر آنها را در نور نگاه کنید به راحتی رگه های آن قابل مشاهده است( البته این امر منوط به این است که شما حداقل 10 عطر اصل را در نور مشاهده کرده باشید و آنجاست که تفاوت را احساس خواهید کرد
  • اخیرا بر روی موبایلها نرم افزاری نصب میشود به نام Scanner ، که از طریق اینترنت کار میکند، این نرم افزار بارکد عطرها را اسکن نموده و پس ار اندکی جستجو نام عطر، نام کمپانی و مشخصات عطر مورد نظر را به شما نمایش میدهد و شما میتوانید از صحت بارکد آن اطمینان پیدا کنید.
  • بوی الکل: مئلا این عطرها بوی الکل میدهند، بزرگترین و بدترین عیب یک کمپانی عطر سازی این است که از عطر آن کمپانی بوی الکل استشمام شود ، پس هرگاه از بوی الکل استشمام کردید در تقلبی بودن آن شک نکنید.
نکته : نگران فاسد بودن عطرها نباشید اولا که عطرها بین 5 تا 12 سال تاریخ انقضا دارند ثانیا عطرهای فاسد دو رنگ میشوند و روی عطرها لایه ای روغن نقش میبندد.
 دسته ی سوم: 
عطرهایی که تقلبی هستند و به راحتی قابل تشخیص نم یباشند.
مهمترین رقیب ما در تشخیص عطرهای تقلبی از عطر اصل ، عطرهای این دسته میباشند چرا که این عطرها به صورت بسیار حرفه ای و ماهرانه تولید میشوند و در برخی از موارد هیچ یک از روشهای بالا کمکی به ما نمیکند پس چگونه از خرید خود مطمئن باشیم؟
  • حتما قبل از خرید عطر مورد نظر خود را در اینترنت Search کنید و عکسهای آن را ببینید، هنگام خرید عطر مورد نظر را با عکس مقایسه کنید.اما یک نکته را هرگز فراموش نکنید، برخی از کمپانیها هر از گاهی بسته بندی عطرها و حتی طراحی شیشه ی آن را تغییر میدهند
  • در هنگام خرید حتما 5 نکته ی بالا را لحاظ کنید و توجه داشته باشید که سلفون، جعبه، درب شیشه و خود شیشه بهترین روش برای تشخیص عطر اصل از تقلبی میباشد.
  • اگر عطر مورد نظر را قبلا داشته اید و استفاده کرده اید کار ساده تری دارید چرا که با تست کردن آن و کمی دقت میتوانید تفاوت را تشخیص دهید.
  • از فروشگاههای معتبر خریداری کنید و حتما پس از خرید، فاکتور با مهر فروشگاه دریافت نمایید.
  • قیمت عطر باید معقول باشد
اگر عطری با نصف قیمت پیدا کردید، در تقلبی نبودن آن شک نکنید. این روزها تقلبی بودن هم درجه بندی دارد. حتی مارک تقلبی وجود دارد که از کارخانه ی اصلی مجوز دارد! بنابراین هنگام خرید دقت کنید و ترجیحا با کسی که در این زمینه تجربه دارد برای خرید بروید. به خاطر داشته باشید عطر با کیفیت خوب به قیمت ارزان فروخته نمی شود.
 
  • بسته بندی صحیح (آکبند) داشته باشد
  • توجه به جعبه ی عطر
باید نوشته ی روی جعبه را با دقت چک کنید. محصولات تقلبی اصلا از طرف کسانی ساخته می شود که انگلیسی را به خوبی بلد نیستند. آنها از روی یک عطر اصل، کپی می سازند. غلط های املائی معمولا در این نوشته ها به چشم می خورد. لفاف سلفون بسته بندی را هم با دقت چک کنید. بسته بندی باید بدون هیچ اثری از چسب باشد.
 
  • بطری عطر باید سالم و کامل باشد
  • توجه به شفافیت نوشته ی روی شیشه
شیشه ی عطر به صورت منحصر به فرد طراحی شده تا کپی کردن آن سخت باشد. اندازه، شکل بطری و ضخامت و شفافیت شیشه را بررسی کنید. درب بطری باید به خوبی و بدون مشکل بسته شود. به یاد داشته باشید کارخانه های عطر در ساخت بطری عطر صرفه جویی نمی کنند. اگر تا حدودی پلاستیکی و یا ارزان به نظر می آید، در تقلبی بودن آن شک نکنید.
 
  • اندازه ی عطر باید کامل و پُر باشد
چک کردن اندازه ی مایع داخل بطری ضروری است. شیشه باید پر و مایع آن باید شفاف باشد.
 
  • بوی عطر باید ماندگاری داشته باشد
اگر عطر تقلبی خریده باشید، عطر آن به سرعت می پرد زیرا بخش عمده ای از عطر تقلبی الکل است. با استفاده ی یک سوم اول عطر تقلبی، عطر آن تمام می شود و الکل آن باقی می ماند. در ضمن عطرهای تقلبی، بوی عطر واقعی را ندارند. شما می توانید آن را با مقایسه ی بوی اشانتیون واقعی مقایسه کنید.
  • شیشه عطر را تکان دهید اگر تقلبی باشد حباب هایی که هست سریع از بین میرود.
  • برای تشخیص اکثر عطرهای تقلبی یک راه حل خوب وجود دارد، کمی از عطر را با مقداری (حدود یک قاشق خوراک خوری) آب مخلوط کنید . اگر بوی بدی داد تقلبی است، اگر نه اصل است . طبق واکنش دوطرفه استر که بوی خوبی دارد با آب واکنش می دهد و الکل تشکیل شده از این ترکیبد بوی بدی می دهد.
 
تهیه‏کنندگان: سینا درزی – نادیا ارشادی – زهرا مظفری – زهرا جمشیدزاده
عطر درمانی (آروماتراپی) چیست؟
در واقع این روش درمانی جزو قدیمی ترین درمان هاست. گفته شده که به طور سنتی مصریان از روغن‌های خوشبو برای ماساژ و درمان بیماری‌های گوناگون نیز استفاده می‌‌کردند. در دوران شیوع طاعون بسیاری از افراد جهت جلوگیری از انتشار این بیماری روغن‌های معطر را می‌‌سوزاندند زیرا اعتقاد داشتند که بوی خوش، طاعون را ریشه کن می‌‌کند.

این روش از دو طریق عمل می کند :
روش مستقیم:
تحریک کننده های اعصاب بویایی در واقع بوهایی هستند که که می توانند از طریق دستگاه عصبی سبب تحریک شدن و در نتیجه فعال شدن غدد درون ریز شوند که این عمل باعث می شود که پیک های شیمیایی-عصبی مانند آذرنالین و ایندورفین و... که نقش زیادی در تنظیم تعادل بدن دارند ساخته شوند و در نتیجه تعادل در بدن ما ایجاد می شود و عدم تعادل ها از بین می رود
روش غیر مستقیم:
با استنشاق یک بو مرکز حافظه ی بویایی فرد فعال می شود . در این قسمت هر بو، همراه با حس ما نسبت به آن بو ذخیره شده (اغلب حالتی که اولین بار با احساس یک عطر به ما دست می دهد) . وجود چنین مرکزی در مغز سبب می شود که یک بو به نظر ما خوب و دیگری بد باشد.
بعد از فعال شدن این بخش و به دنبال آن، دستگاه لیمبیک پیک های شیمیایی آزاد می کند و شما احساسی را پیدا می کنید که اولین بار با تماس با این بو پیدا کرده بودید و در نتیجه ما احساس خوب و یا بد خواهیم داشت و اگر ما برای درمان از مواد معطری استفاده کنیم که حالتی خوب در بیمار ایجاد کند می تواند سبب درمان شود. به طور کلی این درمان روانشناسی و درمان فیزیکی را تواما دارد و با کمک به بدن و ذهن به درمان بیماران کمک می کند.
چگونه از این روش استفاده می شود؟
به این روش، بهبود با لذت نیز می توان گفت. زمان خاصی برای استفاده از این درمان بیان نشده و عطرهای مورد استفاده را میتوان به صورت اسپری در محیط زندگی فرد بیمار پخش کرد برای مثال چند عطر و موارد استفاده آن را معرفی می کنیم:
اسانس رز:
این اسانس یکی از اسانس هایی است که به سختی بدست می آید زیرا که به طور مثال 6 تن گلبرگ رز تنها 1 کیلوگرم اسانس یا روغن معطر می دهد. با الکل یا حلال ها، عصاره گیری می شود واین روش دو مزیت دارد یکی اینکه روش ارزانی است و دوما اینکه به بوی گلبرگ تازه نزدیک تر خواهد بود از بوی رز در روان درمانی ها استفاده می شود زیرا که حس هارمونی و امنیت در بدنمان ایجاد می کند و به ما کمک می کند تا به غرورمان مسلط شویم. انرژی دوست داشتن در فکر و فعالیت هایمان ایجاد می کند و در کل به قلب ما انرژی تازه می بخشد.
اسانس لیمو ترش:
این عطر از پوست لیمو ترش بدست می آید و سبب بهبود قدرت تمرکز در افراد و نیرو بخشیدن به فعالیت های ذهنی وتحریکات عصبی می شود. عطر لیمو ترش عطر قابل توصیه برای محیط های کار است زیرا که جو محیط کار را آرام می کند و باعث می شود که از اشتباهات انسانی پیشگیری شود همچنین خستگی ، تنبلی و استرس را از بین می برد و ایجاد ارتباط را در محیط کار آسان تر می کند مانند دیگر اعضای خانواده مرکبات، لیمو ترش در ضد عفونی کردن محیط قدرتمند است و در درمان کم خونی، اسهال، فشا رخون بالا، کلسترول بالا، رماتیسم، بی اشتهایی، سردرد ، خارش و آسم موثر است.
اسانس وانیل:
این اسانس از دانه های گیاهی که در ماداگاسکار و اندونزی رشد می کند گرفته می شود خاصیت درمانی برای پوست دارد به همین دلیل در ساخت وسایل آرایشی از آن استفاده می شود.
از نظرروانشناسی داروی ضد افسردگی است زیرا که با بوییدن عطرآن احساس آرامش در افراد ایجادمی شود.
همچنین از نظر فیزیکی نیز فوایدی را به همراه دارد که می تواناز آنها خاصیت ضد درد بودن را نام برد .
بررسی ها نشان می دهد، بوییدن رایحه درخت سدر، گل رز، یاسمن و چوب سندل برای رفع پرخاشگری و ستیزه جویی مناسب است.
چه عطری برای چه فصلی مناسب است؟
اصولا مردان تمایل دارند بوی عطر آنها از فاصله بسیار دور به مشام برسد به همین دلیل اکثر آقایان سعی می کنند عطر با رایحه تند استفاده کنند تا دوام عطر آنها افزایش یابد.
اما خوش بو بودن عطر به حجم اسانس به کار رفته بستگی دارد و دوام آن نیز به عوامل مختلفی از جمله رنگ پوست، چربی یا خشکی پوست، بستگی دارد.افرادی که پوست چربی دارند، بوی عطرشان نسبت به افرادی که پوستی خشک دارند، ماندگاری بیشتری دارد. پوست چرب و مرطوب باعث نگهداری و ماندگاری بوی عطر می شود. افرادی که پوست خشک دارند، بهتر است در صورت امکان، عطر خود را در طول روز تجدید کنند،اما در اینجا باید به این مسائل توجه داشت که عطر ها برای فصول و دما های مختلف با هم متفاوت هستند. عطر هایی که بوی خیلی قوی دارند، زمستانی هستند و عطر های دارای بوی ضعیف تر، تابستانی و دلیل اصلی این امر آن است که در زمستان به دلیل سرد تر بودن هوا تبخیر الکل عطر کمتر است و در تابستان به دلیل گرم بودن هوا تبخیر آن بیشتر است. به همین دلیل انتخاب درست عطر موجب می شود که شما بتوانید از یک عطر مناسب برخوردار شوید که هم از دوام و هم ماند گاری طولانی برخوردار است.
در میان رایحه ها بیش از هر چیز رایحه پرتقال، بهار نارنج، درخت کاج، چوب سندل و نعناع به دلیل خنک بودن، حس تازگی به به انسان منتقل می کنند و برای تابستان پیشنهاد می شود.
با اینکه بر روی شیشه عطر و ادوکلن ها هیچ اثری از نوع ترکیبات معطر آن دیده نمی شود، ولی شناسایی ویژگیهای روغنهای معطر کمک بزرگی به خرید عطر متناسب با سلیقه فرد می کند. به نظر می رسد این موضوع برای آنان که هنوز نمی دانند چه عطری مناسب دوستان و اطرافیانشان است، بسیار جالب باشد.
رز:  به طور کلی افرادی که این رایحه را می پسندند، بسیار عاشق پیشه بوده و از حس زنانگی بالایی برخوردارند.
زنبق : رایحه ای جادو کننده که نماد پاکدامنی و عفاف است. افرادی که رایحه زنبق را می پسندند، افرادی جرأتمند محسوب می شوند.
یاسمن:  بوی یاسمن مناسب افرادی است که از اعتماد به نفس بالا برخوردارند و البته بر عکس علاقه مندان به «رز» که بیشتر تمایل به احساسات زنانه را از خود نشان می دهند، دوستداران رایحه یاسمن تمایلات مردانه دارند و این را از نحوه آرایش مو، لباس پوشیدن و طرز گفتارشان می توان فهمید. حتم داشته باشید بیشتر آدمهای با اراده عطری با رایحه یاسمن را انتخاب می کنند.
میخک : بویی تند و تیز دارد؛ مثل ادویه
ریحان:  بوی گرم دارد و به یادآوری خاطرات کمک می کند و باعث هماهنگی بین روح و جسم می شود، به همین دلیل صلح و آرامش را به ارمغان می آورد.
چوب صندل:  رایحه شیرین دارد و مورد توجه آقایان بوده و باعث تعادل بین روح و جسم می شود و به کنترل هیجانات درونی نیز کمک می کند.
نعناع : بوی خنک و تر و تازه نعناع باعث جلای مغز می شود. بسیار پرطراوت برای آدمهای عصبی و گرمایی است. برای آدمهایی که حواس پرت هستند جزو بهترین داروهای «آروماتراپی» محسوب می شود.
ملیسای هندی : عطری بسیار خنک که رایحه لیمو نیز در آن استشمام می شود. به درمان اختلالات عصبی کمک می کند و از تنش و افسردگی می کاهد. ملیسای هندی عطری خنک در تابستان بویژه برای آنهایی است که رانندگی می کنند یا پشت میز می نشینند.
مشک : رایحه ای که بیشتر در ادوکلن ها یافت می شود و حس اعتماد به نفس را تقویت می کند.
کندر:  بویی گرم و شیرین دارد و نقش فراوانی در آرام سازی مغز ایفا می کند. کندر بهترین رایحه ای است که در زمان مراقبه و مدیتیشن پیشنهاد می شود.
چند نکته درباره خرید عطر
خرید «عطر» به دلیل هزینه نسبتاً سنگینی که در بردارد برای همه مقدور نیست در حالی که نوع ملایمتر و کم دوامتر آن با نامهای اسپری و ادوکلن به بهای ارزانتری به فروش می رسد.
استفاده از ادوکلن و اسپری برای روز، بویژه روزهای گرم بهتر است؛ زیرا عطر ملایمتری دارد. اسپری را از نوع عطری که انتخاب کرده اید، می توانید تهیه کنید؛ چون از هر نوع اسانس عطر، اسپری آن هم موجود است.
نکته ای که لازم به یادآوری است، اینکه عطر را نباید به دلیل گرانتر بودن یا مد روز بودن و یا تازگی نوع آن انتخاب کرد، چون عطر به هیچ یک از این مسائل ارتباطی ندارد و تنها چیزی که در انتخاب آن مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، نوع پوست شما می باشد؛ زیرا یک نوع عطر روی پوستهای مختلف، بوهای متفاوتی دارد.
بنابراین به جای اینکه ببینیم دیگران از چه عطرهایی استفاده می کنند و یا گرانترین و تازه ترین عطری که به بازار آمده، کدام است، بهتر است عطر را روی پوستمان آزمایش کنیم تا بتوانیم درباره آن داوری درستی داشته باشیم. برای آزمایش و انتخاب عطر، مقدار کمی از آن را روی مچ دست در ناحیه نبض بمالید، چند لحظه صبر کنید و سپس آن را ببویید، در آن زمان می توانید تصمیم بگیرید. اگر بوی عطر با پوستتان هماهنگ است، ولی می خواهید ملایمتر و یا ارزانتر باشد، اسانس، اسپری یا ادوکلن آن را تهیه و استفاده کنید.
انواع عطر
عطرهای سرد :
این قبیل عطرها معمولاً بوی تمیزی، جوانی، و انرژی می دهند. درون مایه رایحه این قبیل عطرها بوی اقیانوس ها را در ذهن زنده می کند. در اسم چنین عطرهایی اغلب نام "آب " ، "یخ " ، "باران " ، و یا "خنک " به کار می رود و معمولاً در شیشه های آبی تولید شده و جعبه های بسته بندی آنها نیز به رنگ آبی انتخاب می شوند. خانواده این قبیل عطرها بیشتر برای خانم های فعال و ورزش دوست پیشنهاد می شود.
عطرهای میوه ای
رایحه این نوع عطرها در لطافت و انرژی کمی شبیه به رایحه عطرهای خنک است با این تفاوت که قدری شیرینی نیز در آن احساس می شود. درون مایه اصلی این قبیل عطرها معمولاً دربردارنده رایحه مرکبات است مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت. البته برخی از انواع عطرهایی که در این گروه جای می گیرند بوی سیب، انگور، گیلاس، هلو، و تمشک می دهند. خانم هایی که این قبیل بوها را دوست دارند معمولاً خوش بین و خوش مشرب بوده، و به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.
عطرهای گلی
خیلی راحت می توانید بوی این قبیل عطرها را تشخیص دهید. بوی یک یا دو گل در آنها به راحتی قابل تشخیص است. درون مایه اصلی این نوع عطرها دربردارنده رایحه گل های مختلفی نظیر: رز، یاسمن، یاس، و مریم است. این قبیل عطرها مختص خانم های رمانتیک با روحیه زنانه است. اغلب خانم ها نسبت به این نوع عطرها علاقه خاصی دارند و می توان گفت که این گروه از جمله محبوب ترین عطرهای انتخابی توسط بانوان است.
عطرهای خوراکی
این قبیل عطرها بوی مواد غذایی می دهند. این گروه نسبت به گروه های دیگر قدمت کمتری دارد و تازه چند سال است که به بازار عرضه می شود. درون مایه اصلی بوی این عطرها، رایحه شکلات و وانیل را در بر دارد. این قبیل عطرها معمولاً برای خانم های خونگرم، مهربان و خانواده دوست پیشنهاد می شود.
عطرهای شرقی
این قبیل عطرها دارای رایحه ای گرم، تند و معطر هستند. درون مایه ی اصلی این عطرها بوی دارچین و عنبر می دهد. این قبیل عطرها معمولاً مورد انتخاب خانم هایی قرار می گیرند که در عین سادگی بسیار اصیل می باشند، فریبنده و جذاب هستند، تمایل به نمایش دادن خود دارند و بدشان نمی آید که مرکز توجه جمع قرار بگیرند.
عطرهای چوبی
این عطرها هم مانند عطرهای شرقی بوی تندی دارند اما قدری ملایم تر، دلپذیر تز و جاافتاده تر هستند. درون مایه بوی این عطرها رایحه چوب، خزه، صندل، سدر، و نعناع را در بر دارد. عطرهایی که در این گروه جای می گیرند می توانند اغلب هم مورد استفاده خانم ها قرار بگیرند و هم آقایون. خانم هایی که تمایل به استفاده از عطرهای با رایحه چوب دارند عموماً سرزنده، آزاد منش، و خاکی هستند.
عطرهای زمستانی
گاهی اوقات زمستان می تواند خشن و بی رحم باشد و به پوست شما آسیب وارد کرده و سلامت کلی بدنتان را با مشکل مواجه سازد. خوب می توانیم به راحتی و با استفاده از عطرهای مخصوص زمستان با رایحه های تر و تازه هم خودمان را خوشبو کنیم و هم کاری کنیم تا بدنمان احساس گرمای بیشتری کند. اسپری و عطرهای مختلفی را می توان در زمستان استفاده کرد اما بهتر است هر عطری را که انتخاب می کنید از زیر گروه عطرهای چوبی باشد و بوی درخت سرو در خود داشته باشد. بوی چوبی که در این نوع عطرها احساس می شود سبب می شود که گرمای بیشتری را احساس کنید و دمای بدن به طور نرمال بالاتر برود.
عطرهای گرم
این عطرها آنقدر خوشبو هستند که مطمئنم شما حاضرید مقدار زیادی هزینه کنید تا فقط چند قطره از این عطر را به شما بدهند.
نحوه تشخیص "عطر" اصل از تقلبی
نحوه تشخیص عطر اصل از تقلبی را بصورت تخصصی که حاصل تجربیات گذشته است بیان می داریم .
عطر تقلبی در کل دنیا مشکلی همه گیر است. مسئله ی عطرهای تقلبی، به غیر از مشکل تولید کنندگان یکی از مشکلات اصلی مصرف کنندگان نهایی نیز هست. اگر برای خرید عطر می روید احتمال خرید تقلبی آن بسیار بالاست. به کمک این چند راهنمایی ممکن است احتمال خرید عطری که اصل باشد بالا برود.
  • نخست آنکه هیچ فرمول خاص و ثابتی در رابطه با تشخیص عطر و ادکلن اصل از تقلبی از روی ظاهر وجود ندارد. لکن محصولات تولید داخل کشور باید دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت و محصولات وارداتی باید دارای برچسب کنترل اصالت فرآورده وزارت بهداشت باشند که از این طریق می توان محصولات اصل را تشخیص داد.
  • نکته ی دوم: باوری که به غلط در بین مردم جا افتاده این است که عطر اصل عطری است که ماندگاری بسیار بالایی دارد و حداقل یک یا دو روز روی بدن شما می ماند که متاسفانه اصلا چنین چیزی صحت ندارد.
 
همانگونه که  قبلا نیز اشاره شد عطرها به چند دسته تقسیم میشوند :
1)Eau de Cologne
 2)Eau de Toilette
 3)Eua de Perfume
4)Perfume
این دسته بندی به ترتیب درصد اسانس و ماندگاری میباشد، در این دسته بندی Perfume دارای بیشترین ماندگاری و درصد اسانس میباشد، نکته ی حائز اهمیت اینکه ماندگاری Perfume در حدود 5 الی 7 ساعت میباشد پس توقع اینکه یک عطر 1 یا 2 روز بر روی تن شما بماند بیهوده است و این مساله برای تشخیص عطر اصل از تقلبی روش مناسبی نیست.
در ضمن ماندگاری عطر یک امر کاملا نسبی است و به عوامل زیادی مثل جنس پوست شما، متابولیسم بدن شما ، رنگ پوست شما و... بستگی دارد.
عطرهای تقلبی به 3 دسته تقسیم می شوند:
دسته ی اول: 
شاید لفظ کپی برای این دسته مناسبتر باشد چون این عطرها کاملا قانونی و بهداشتی تولید میشوند، کمپانیهایی فرمول ساخت عطرهای معروف را خریداری نموده و آن را با هزینه ی بسیار کمتری تولید میکنند و به بازار عرضه مینمایند ، این عطرها کاملا قانونی تولید میشوند و بیشتر برای مصرف کشورهای جهان سوم و اشخاصی که قدرت خرید عطر ارجینال را ندارند روانه ی بازار میشوند. این دسته مشکلی ندارند چرا که اصولا این کمپانیها به دنبال تقلب نیستند و نام خود را هم بر روی جعبه و هم بر روی شیشه درج مینمایند و به راحتی قابل تشخیص میباشند.
دسته ی دوم: 
عطرهایی هستند که تقلبی میباشند ولی به راحتی قابل تشخیصند. با چند روش ساده تقلبی بودن این عطرها محرز میشود:
  • حروف درج شده بر روی شیشه و جعبه ی این عطرها معمولا برجسته نیست و با کمی دقت، تفاوت بین فونت ها قابل تشخیص است.
  • درب شیشه ی این عطرها کیفیت بسیار پایینی دارد و معمولا پلاستیکی میباشد و اگر ناخن خود را بر روی آن بکشید رنگ آن می ریزد.
  • شیشه این عطرها کیفیت و شفافیت عطر اصل را ندارند و اگر آنها را در نور نگاه کنید به راحتی رگه های آن قابل مشاهده است( البته این امر منوط به این است که شما حداقل 10 عطر اصل را در نور مشاهده کرده باشید و آنجاست که تفاوت را احساس خواهید کرد
  • اخیرا بر روی موبایلها نرم افزاری نصب میشود به نام Scanner ، که از طریق اینترنت کار میکند، این نرم افزار بارکد عطرها را اسکن نموده و پس ار اندکی جستجو نام عطر، نام کمپانی و مشخصات عطر مورد نظر را به شما نمایش میدهد و شما میتوانید از صحت بارکد آن اطمینان پیدا کنید.
  • بوی الکل: مئلا این عطرها بوی الکل میدهند، بزرگترین و بدترین عیب یک کمپانی عطر سازی این است که از عطر آن کمپانی بوی الکل استشمام شود ، پس هرگاه از بوی الکل استشمام کردید در تقلبی بودن آن شک نکنید.
نکته : نگران فاسد بودن عطرها نباشید اولا که عطرها بین 5 تا 12 سال تاریخ انقضا دارند ثانیا عطرهای فاسد دو رنگ میشوند و روی عطرها لایه ای روغن نقش میبندد.
 دسته ی سوم: 
عطرهایی که تقلبی هستند و به راحتی قابل تشخیص نم یباشند.
مهمترین رقیب ما در تشخیص عطرهای تقلبی از عطر اصل ، عطرهای این دسته میباشند چرا که این عطرها به صورت بسیار حرفه ای و ماهرانه تولید میشوند و در برخی از موارد هیچ یک از روشهای بالا کمکی به ما نمیکند پس چگونه از خرید خود مطمئن باشیم؟
  • حتما قبل از خرید عطر مورد نظر خود را در اینترنت Search کنید و عکسهای آن را ببینید، هنگام خرید عطر مورد نظر را با عکس مقایسه کنید.اما یک نکته را هرگز فراموش نکنید، برخی از کمپانیها هر از گاهی بسته بندی عطرها و حتی طراحی شیشه ی آن را تغییر میدهند
  • در هنگام خرید حتما 5 نکته ی بالا را لحاظ کنید و توجه داشته باشید که سلفون، جعبه، درب شیشه و خود شیشه بهترین روش برای تشخیص عطر اصل از تقلبی میباشد.
  • اگر عطر مورد نظر را قبلا داشته اید و استفاده کرده اید کار ساده تری دارید چرا که با تست کردن آن و کمی دقت میتوانید تفاوت را تشخیص دهید.
  • از فروشگاههای معتبر خریداری کنید و حتما پس از خرید، فاکتور با مهر فروشگاه دریافت نمایید.
  • قیمت عطر باید معقول باشد
اگر عطری با نصف قیمت پیدا کردید، در تقلبی نبودن آن شک نکنید. این روزها تقلبی بودن هم درجه بندی دارد. حتی مارک تقلبی وجود دارد که از کارخانه ی اصلی مجوز دارد! بنابراین هنگام خرید دقت کنید و ترجیحا با کسی که در این زمینه تجربه دارد برای خرید بروید. به خاطر داشته باشید عطر با کیفیت خوب به قیمت ارزان فروخته نمی شود.
 
  • بسته بندی صحیح (آکبند) داشته باشد
  • توجه به جعبه ی عطر
باید نوشته ی روی جعبه را با دقت چک کنید. محصولات تقلبی اصلا از طرف کسانی ساخته می شود که انگلیسی را به خوبی بلد نیستند. آنها از روی یک عطر اصل، کپی می سازند. غلط های املائی معمولا در این نوشته ها به چشم می خورد. لفاف سلفون بسته بندی را هم با دقت چک کنید. بسته بندی باید بدون هیچ اثری از چسب باشد.
 
  • بطری عطر باید سالم و کامل باشد
  • توجه به شفافیت نوشته ی روی شیشه
شیشه ی عطر به صورت منحصر به فرد طراحی شده تا کپی کردن آن سخت باشد. اندازه، شکل بطری و ضخامت و شفافیت شیشه را بررسی کنید. درب بطری باید به خوبی و بدون مشکل بسته شود. به یاد داشته باشید کارخانه های عطر در ساخت بطری عطر صرفه جویی نمی کنند. اگر تا حدودی پلاستیکی و یا ارزان به نظر می آید، در تقلبی بودن آن شک نکنید.
 
  • اندازه ی عطر باید کامل و پُر باشد
چک کردن اندازه ی مایع داخل بطری ضروری است. شیشه باید پر و مایع آن باید شفاف باشد.
 
  • بوی عطر باید ماندگاری داشته باشد
اگر عطر تقلبی خریده باشید، عطر آن به سرعت می پرد زیرا بخش عمده ای از عطر تقلبی الکل است. با استفاده ی یک سوم اول عطر تقلبی، عطر آن تمام می شود و الکل آن باقی می ماند. در ضمن عطرهای تقلبی، بوی عطر واقعی را ندارند. شما می توانید آن را با مقایسه ی بوی اشانتیون واقعی مقایسه کنید.
  • شیشه عطر را تکان دهید اگر تقلبی باشد حباب هایی که هست سریع از بین میرود.
  • برای تشخیص اکثر عطرهای تقلبی یک راه حل خوب وجود دارد، کمی از عطر را با مقداری (حدود یک قاشق خوراک خوری) آب مخلوط کنید . اگر بوی بدی داد تقلبی است، اگر نه اصل است . طبق واکنش دوطرفه استر که بوی خوبی دارد با آب واکنش می دهد و الکل تشکیل شده از این ترکیبد بوی بدی می دهد.
 
تهیه ‏کنندگان: سینا درزی – نادیا ارشادی – زهرا مظفری – زهرا جمشیدزاده
 
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0